Сучасна реклама супроводжує нас усюди. Сидячи в офісі, хтось щодня бачить з вікна білборд з новим магазином, а йдучи додому його зустрічає купа вивісок та декілька промоутерів з листівками. І ось, нарешті, вдома він знову натрапляє на рекламу у соцмережах та медіа-платформах. Іноді це викликає роздратування, а часом приносить і корисну інформацію про новий продукт або ж цікавий майбутній захід. Та все ж таке різномаїття реклами було не завжди.
Сьогоднішня реклама відрізняється від тієї, яка була сто років тому, і ця різниця очевидна. Сучасні методи реклами використовують переважно цифрові технології та мережу Інтернет, що дає змогу швидше знайти свого потенційного споживача.
Аби зрозуміти сучасну рекламу, варто звернутися до її історії та дізнатися, як виглядала вона в минулому. Стара реклама не тільки віддзеркалює соціокультурні зміни епохи, але й дозволяє краще зрозуміти, як цей важливий комунікаційний інструмент впливав на людей і як він формував їхні погляди. У цьому огляді ми розглянемо стару рекламу сумської періодики початку ХХ століття.
Реклама в сумських газетах на початку ХХ століття
Сто років тому одним із найрозповсюдженіших каналів поширення реклами були газети. У дорадянські часи сумська реклама публікувалася переважно на перших сторінках видання. Рекламний блок зазвичай складався з афіші культурних заходів, оголошень про різноманітні товари та послуги.
Для рекламних оголошень, які публікувалися в сумських газетах на початку ХХ століття, було характерним оформлення їх у фігурні рамки та використання різних шрифтів.
Реклама у сумських газетах часто містила і графічні зображення. Зазвичай їх використовували у рекламуванні продукції, аніж послуг, заходів або закладів.
Як змінився формат сумських рекламних оголошень в радянських газетах
З приходом більшовицької влади, реклама у сумських газетах майже зникла. Якщо раніше рекламні оголошення публікувалися на титульних сторінках щовипуску, то з 1921 року на останній сторінці газет можна було іноді зустріти 2-3 оголошення замість 7-10. Зазвичай це були оголошення від державних організацій або афіші культурних заходів.
Оформлювалися рекламні оголошення теж інакше – фігурні рамки замінили на прямі, а рекламні оголошення з графічними зображеннями або фотографіями почали з’являтися лише у 60-х роках.
Якщо поглянути на сумську пресу 1905-1918 років, можна помітити, що реклама була доволі популярним інструментом для анонсування культурних заходів, презентації власної продукції, закладів тощо. Рекламодавці зверталися до аудиторії від свого імені, пропонуючи ті чи інші товари або послуги. Реклама в сумських радянських газетах дуже змінилася: комерційна реклама зникла, кількість оголошень зменшилася, оформлення стало більш лаконічним та стислим.
Сучасна поліграфія
Якщо порівняти минуле та сьогодення у рекламній сфері, можна виокремити той факт, що сучасна газета вже не є одним із найпопулярніших каналів поширення рекламної продукції. З розвитком цифрових технологій сучасна реклама переходить від традиційних форматів до більш інноваційних, інтерактивних та цифрових підходів, що враховують зміни в споживацькій поведінці та технологічному прогресі.
Попри популяризацію цифрової реклами сучасна форма візуальної реклами є невід'ємною частиною маркетингового інструментарію підприємств і брендів.Вона використовує друковані матеріали, такі як брошури, листівки, афіші, журнали, каталоги і інші друковані видання, для просування товарів і послуг.
За словами Сергія Дубинського, директора сумської рекламно-виробничої агенції «Врекламі», сучасна поліграфія має зовсім інший рівень сприйняття реципієнтом. Окрім різномаїття колірної палітри оформлення, продукція може привертати увагу не тільки візуально, а й тактильно.
«З розвитком технологій, виробничих процесів, появою нових матеріалів, способів виробництва та друку розширюється лінійка рекламно-поліграфічних виробів. Це і ламінування різними видами плівок, і покриття лаками як усього виробу, так і вибіркове виділення логотипа, тексту за допомогою ембосінгу(тиснення - ред.), тим самим створюючи 3-D ефект. Сучасна поліграфія вийшла на той рівень, коли ти можеш відчути її на дотик і навіть на запах - згадайте парфумовані сторінки в глянцевих журналах. Тобто, окрім візуальних відчуттів, поліграфічна продукція сьогодення може передати інформацію про продукт за допомогою тактильних відчуттів, аромату тощо», - говорить Сергій Дубинський.